Hoe gebruik je sociale media zonder je volgers te irriteren?



De sleutel is om het niet te behandelen als een plaats voor louter marketing- of verkoopdoeleinden. Social media gaat over het verbinden met mensen, dus in plaats van het adverteren van producten en diensten, focus op het aanbieden van interessante inhoud die ervoor zorgt dat volgers terug blijven komen voor meer!

Behandel sociale media niet als een plaats voor directe verkoop


Er zijn veel manieren om social media te gebruiken zonder uw volgers te irriteren. De sleutel is om het niet te behandelen als een plaats voor verkoopdoeleinden. Het moet in de eerste plaats gebruikt worden voor connecties met andere mensen, niet voor connecties met uw bedrijf. Sociale media moeten ook worden gezien als een aanvulling op in plaats van een vervanging van andere vormen van communicatie. E-mail kan bijvoorbeeld worden gezien als een vorm van communicatie en is niet “dood”, en in de meeste gevallen zou het beter zijn om uw marketing via e-mail te doen dan via sociale media.

Dit is de conclusie van Tarquin:

“Je wilt de hoeveelheid tijd die je besteedt aan sociale media in balans brengen door ervoor te zorgen dat je niet de hele tijd alleen maar over je bedrijf aan het posten bent of producten aan het promoten bent. Zoek in plaats daarvan naar mogelijkheden om echte, langdurige contacten te leggen.”

Sociale media gaat over het verbinden met mensen


Social media gaat over het verbinden met mensen en niet alleen een plek voor advertenties. Je moet je richten op het aanbieden van interessante content die ervoor zorgt dat volgers terugkomen voor meer! Social media heeft geen vaste richtlijnen of regels, maar er zijn wel een aantal best practices die je kunt gebruiken om te voorkomen dat je je publiek irriteert. Hier is wat u moet doen om een goede basis voor uw sociale media te krijgen:

  1. Houd altijd rekening met je publiek

Je bent misschien geneigd om te posten wat voor jou het interessantst en relevantst is, maar social media draait niet alleen om jou. Je moet rekening houden met je volgers wanneer je content deelt. Als het niet relevant voor hen is, zullen ze hun interesse verliezen en je niet meer volgen.

  1. Vermijd zoveel mogelijk zelfpromotie

Het kan heel verleidelijk zijn om sociale media puur als marketingplatform te gebruiken. U denkt misschien dat die ‘vind ik leuks’ en ‘volgers’ tot meer business zullen leiden, maar doe uw best om zelfpromotie op sociale media te vermijden. Hier is waarom: Wanneer je te veel nutteloze (voor je volgers) content post, kan het zijn dat volgers je niet meer volgen (en dus je content niet meer zien).

  1. Weet hoe laat je moet posten

Elk social media platform heeft verschillende richtlijnen voor welke tijdstippen het beste zijn om content te delen. Twitter moedigt bijvoorbeeld het gebruik van GIF’s en afbeeldingen aan tijdens piekuren (9-11 uur ’s ochtends, 8-11 uur ’s avonds) wanneer mensen op zoek zijn naar iets om te lezen.

  1. Wees uniek!

Omdat social media draait om het delen van content, moet je uniek zijn om je post te laten opvallen. Dat kan betekenen dat je verschillende soorten content moet gebruiken (afbeeldingen, video, GIF’s of influencers). Door iets nieuws te proberen, kun je misschien een heel nieuw publiek aan je binden.

5 Tips om meer engagement te krijgen


Meer engagement zal uiteindelijk leiden tot meer verkoop, nu is de vraag: Hoe krijgen we meer engagement? Meer engagement krijgen is makkelijker dan je denkt. Onthoud gewoon: hou het echt! Hier zijn enkele tips over hoe je meer engagement kunt krijgen:

  • Zoek groepen en mensen met dezelfde interesses op social media: als je bijvoorbeeld van reizen houdt, zoek dan andere mensen die van reizen houden en begin hen te volgen.

Gebruik sociale media als een manier om al uw marketingcampagnes te combineren: gebruik dezelfde boodschap op al uw platforms of touchpoints. Dit kan betekenen dat één post kan verschijnen op twitter, facebook, instagram en snapchat! Dit betekent dat mensen je op meerdere platforms zullen zien en het is altijd leuk om te zien dat mensen er werk van maken…

Blijf trouw aan jezelf: wees niet bang om wat persoonlijkheid te tonen wanneer je sociale media gebruikt. Als je grappig bent, dan is dat geweldig! Wees alleen niet te cheesy en doe niet te veel je best.

Stel vragen: laat de mensen die je volgen hun verhaal vertellen, moedig ze aan om te reageren op je posts.

Promoot andermans content: denk erover om populaire hashtags te gebruiken om relevante content (of die van jezelf) te promoten. Vergeet niet om een beschrijving toe te voegen zodat mensen weten waar ze op klikken!

Tot slot


Het is belangrijk om een actieve sociale aanwezigheid te hebben, maar je moet je in plaats daarvan richten op het bieden van interessante inhoud die ervoor zorgt dat volgers terugkomen voor meer!
Er zijn veel manieren om mensen te laten reageren op je posts en een aanhang op te bouwen. Hier bij MediaGuru, hebben we succes gevonden in het gebruik van deze 6 beste praktijken:
1) Zoek groepen en mensen met vergelijkbare interesses op sociale media;
2) Gebruik dezelfde boodschap op al je platforms of touchpoints, maar verander de manier waarop je erover praat;
3) Blijf trouw aan jezelf door niet bang te zijn om wat persoonlijkheid te tonen bij het gebruik van sociale media;
4) Stel vragen zodat volgers hun verhaal kunnen vertellen door hun mening te delen over wat ze zien of lezen;
5) Promoot de inhoud van anderen.

Voordat we gaan… elke maand sturen we wat meer diepgaande tips en trucs over hoe je je marketing kunt verbeteren. Als dit iets is wat u zou willen, kunt u zich hier abonneren:

Als je liever geen mails krijgt, kan je steeds onze Instagram pagina volgen voor meer tips en tricks!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.